Report: Rally Orlické hory 2014

„Kdo hledá, najde…“ Něco takového mi šlo hlavou, když jsem stál u trati RZ a mým směrem postupoval oblak jemného prachu, před chvílí zvířený jedním z mnoha startujících aut.

Rally Orlické hory 2014, Opočno, ČMPR, Mitsubishi Lancer Evo X,

Oficiálně se na našem území pravidelně jezdí snad jen jedna soutěž (v rámci MMČR u Hustopečí; v seriálu jednodenních sprintrally vypadla Rally Lužické hory, proslulá jednou, převážně šotolinovou, RZ, na druhou stranu se nezpevněné pasáže sporadicky vyskytují v itineráři rallysprintu s centrem v Kopné), jenž není čistě asfaltového charakteru (sníh a led nepočítám), ale některé úseky tvoří nezpevněný povrch, univerzálně přezdívaný „šotolina“. Když jsem poznal rally na tomto sypkém podkladu, rozzářili se mi oči a od té doby vyhledávám na všech tuzemských asfaltových soutěžích aspoň kousek takového prašného štěstí. Ale nečekal jsem, že zrovna na východu Čech se ho bude vyskytovat takové množství.

Rally Orlické hory 2014, Opočno, ČMPR, Subaru Impreza WRX Sti,

Rally s centrem v Opočně byla naplánována do dvou dnů, přičemž na první den připadal jeden průjezd osamocenou rychlostní zkouškou a, jak to tak bývá, to hlavní se dělo den druhý. Sobotní harmonogram sliboval šest měřených testů na dvou vytyčených úsecích. Pracovní vytížení mne donutilo nechat si ujít páteční program, dorazil jsem tedy v sobotu ráno a po krátkém vyzvídání od zúčastněných předjezdců a jezdců přemítal, kam vlastně vyrazím. Totiž to, co se na mapě zdálo jako skvělá volba, dle všeho skrývalo jisté komplikace. Jeden úsek se částečně jel po velmi úzké cestě, přirovnávané k cyklostezce, kde jakákoliv chyba zaváněla přerušením průjezdu; o druhém úseku kolovaly zážitky ze psaní rozpisu, zmiňující velmi naštvané obyvatele domů přilehlých k RZ kvůli vysoké prašnosti nezpevněné, leč pečlivě opečovávané, cesty, kde se měly prohánět závodní speciály. Rozhodování mezi stagnující (nebo zrušenou) úzkou RZ a zaprášenými nevrlými místními obyvateli nakonec skončilo ve prospěch zaprášených obyvatel. Ale na onu úzkou jsem se stejně také podíval, snad i proto, že její nejdostupnější úsek se jel nedaleko obce se sympatickým názvem „Bačetín“.

Rally Orlické hory 2014, Opočno, ČMPR, Porsche 911,

Start prvního průjezdu se (tradičně) poněkud opozdil, ostrá kosa do kopce dávala tušit akční průjezdy, ale to jsem moc dlouho nezjišťoval – po prvních pár autech jsem utíkal na další RZ, ve snaze nají lepší místo. Přehledný úsek, vedoucí po nezpevněné cestě kolem lesa, mi byl výrazně sympatičtější a i když nenabízel příliš razantní podívanou – dalo se na něm více ztratit než získat – zůstal jsem na něm až do doby, kdy, po několika efektních průjezdech nejostřejší zatáčkou pasáže, jeden z jezdců stejné místo špatně odhadl a po drobném kontaktu s nenápadným kamenným mostkem uvedl svůj vůz do nepojízdného stavu. Přerušení RZ mi posloužilo k přesunu z hliněného podkladu na více sypký podklad, kde jsem setrval až do konce průjezdu. I když mám rád rychlé a přehledné pasáže, tak jsem si fotograficky, paradoxně, užíval více u neoblíbeného retardéru – několik jezdců mělo trochu větší problémy s rychlou změnou z asfaltu na méně soudržný povrch a i světlo bylo celkově příjemnější.

Rally Orlické hory 2014, Opočno, ČMPR, Opel Kadett Gsi,

Pro další průjezd jsem se posunul po směru rychlostní zkoušky abych opět narazil na šotolinu. Oblaka prachu signalizovala, že jsem při přesunu zvolil trochu delší objízdnou trasu a už začaly ostré průjezdy, takže jsem nelenil a vyrazil prozkoumat pasáž. Podklad mi hodně připomínal maďarské soutěže, oblaka prachu vypadala také úplně stejně, jen stromy, jenž byly v lesních pasážích až nebezpečně blízko úzké cestě, musely posádkám zvedat adrenalin vrchovatou měrou. Jak jsem byl z předchozího závodu ČMPR rozmrzelý, tak jsem byl tentokrát hodně nadšený a neopouštělo mě to ani při dalších průjezdech, kdy jsem vlastně jen varioval místa, kde už jsem byl. Ačkoliv jsem se posléze dozvěděl o prapodivném jednání organizátorů s jezdci a sám jsem byl s několika dalšími fotografy nucen jednomu z pořadatelů vysvětlovat, co to znamená akreditovaný novinář (dle všeho mu během školení o akreditacích nikdo nic neřekl); navíc avizovaný harmonogram vzal za své už na začátku soboty a během dne se komplikace kolem plynulého průběhu rally ještě kupily, převažují ve mně z tohoto závodu docela kladné dojmy, hlavně díky charakteru tratí.

Pětisekundová penalizace, údajně kvůli posunutému retardéru, sesadila posádku Vašenda-Hrabě s Evo8 z prvního místa na druhé, těsně za dvojici Šikl-Vilímek s Lancerem deváté evoluce, která tak brala zlato. Čtvrtý díl ČMPR se koná na konci června v okolí Okrouhlé Radouně.

Rally Orlické hory 2014, Opočno, ČMPR, BMW Compact,

tagy:
Like!