Report: Rallye České Středohoří 2014

Druhý díl Českomoravského poháru v rally, jedoucí se v okolí Litoměřic pod názvem Rallye České Středohoří, získal, oproti loňskému roku, jarní termín. Kdo však čekal aspoň trochu slunečné počasí, měl smůlu.

Rallye České Středohoří 2014, Litoměřice,

Už v pátek se nad servisní zónou v Terezíně a přilehlém okolí vznášely zlověstné mraky. Při rozpravě navíc vyplynulo najevo, že ona zamračená obloha trochu symbolizovala i nálady zastupitelů obcí, s nimiž organizátoři od začátku jednali ohledně tratě jednotlivých rychlostních zkoušek. Měřené úseky tak byly vytyčeny na základě nemalých kompromisů – ostatně organizátoři neskrývali fakt, že dané RZ byly jakýmsi nouzovým řešením, aby se soutěž vůbec odjela. Malebné silnice, které jsem si v předchozím roce zamiloval, nahradily rychlostní zkoušky na nepříliš zajímavých cestách, kde rychlostní průměr sráželo množství retardérů anebo „rozbíjecí“ charakter trati. Pořadatelům to nechci zazlívat (to spíše zastupitelům obcí, kteří však hájí vlastní zájmy), situace je pro automobilový sport stále nepříznivá, nicméně je těžké si nepostesknout, když vím, kolik je v okolí Litoměřic krásných silnic. No nic. Po rozpravě proběhl slavnostní start na litoměřickém náměstí (podle všeho také intenzivně vyprošený výměnou za příslib hladkého průběhu akce) – docela mě překvapilo, kolik lidí se na ten „zlý rallysport“ přišlo podívat. Na faktický start prvního z bezmála devadesáti aut do rychlostní zkoušky se však muselo počkat do druhého dne.

Rallye České Středohoří 2014, Litoměřice,

Sobotní harmonogram sliboval devět RZ na třech měřených úsecích. První (zdánlivě nijak zajímavý) úsek se jel dvakrát, druhý (nejkratší, ale s pasážemi s nezpevněným povrchem) čtyřikrát, třetí (na velmi kluzkých kostkách) třikrát, takže jsem si usmyslel, že dám přednost kvantitě. RZ se čtyřmi průjezdy měla navíc kousek před cílem zajímavě vypadající „brod“ pod železniční tratí, i když se proslýchalo, že pořadatelé vodu odčerpali. Z předpovědi i oblohy však šlo vycítit, že nějaké voda během dne ještě přibude. Pasáž vypadala docela zajímavě, předjezdci a přední posádky však tu trochu zablácené vody po chvilce rozcákali všude kolem a mnohem zajímavější bylo pozorovat, jak se jezdci vypořádají z uklouzaným povrchem. Rozhodně nezklamali polští závodníci (bahno od jednoho z nich mám ještě doteď na objektivu), kteří na výjezdu krotili mocně se smýkající zádě svých BMW. Mé pozorovací stanoviště mi s přibývajícími předokolkami přestalo připadat zcela bezpečné, takže jsem měnil místa a na další průjezd zvolil jinou, také „šotolinovou“ pasáž – výjezd z lesa na asfalt.

Rallye České Středohoří 2014, Litoměřice,

Mírně probraná vegetace u výjezdu na asfalt značila, že nejeden závodní speciál okusil co nabízí přilehlé lesy, avšak většina závodníků se, zcela zjevně, při druhém průjezdu zklidnila a místem projížděla s, na můj vkus trochu velkým, respektem. Po dvou RZ následovala malá pohroma v podobě deště. Tedy ne, že by byla voda až takovým problémem, ale během třetí rundy začal asi po desátém autu volný průjezd. Později jsem se doslechl, že prý právě kvůli mokrému povrchu. O zrušení čtvrtého průjezdu (dle všeho byl viníkem právě podjezd pod vlakovou tratí, resp. přibývající voda v něm) jsem se dozvěděl až na poslední chvíli – rychlý přesun na předposlední RZ (tu na uklouzaných kostkách) mi zajistil aspoň nějaké pokoukání, i když už to prostě nebylo ono. Mé nadšení z minulého ročníku zmizelo jak pára nad hrncem a já držím palce organizátorům, ať se jim příště daří lépe. Na nejvyšší stupínek nakonec vystoupala posádka Šikl-Vilímek na Lanceru Evo9 a já už netrpělivě vyhlížím třetí soutěž v kalendáři ČMPR, Rally Orlické hory, které se jedou první červnovou sobotu.

Rallye České Středohoří 2014, Litoměřice,

tagy:
Like!