Report: Rallye Krušné hory 2014

Není to tak dlouho, co Honza psal o závodech v kopcích severních Čech. A zakroucené silničky Krušných hor byly také dějstvím pátého závodu ČMPR.

Rally Krušné hory 2014, Litvínov, Janov, Škoda 130LR, ČMPR,

Loňský tragický ročník obnovené Rally Teplice (předčasně ukončený kvůli smrtelné nehodě závodnice), byl hlavním důvodem, proč pořadatelé pozměnili název a přesunuli centrum soutěže (po zamítavém postoji teplické radnice k pořádání rally) do nedalekého Litvínova. Charakter trati zůstal z velké části nezměněn, byť se jednalo o „zcela nové úseky, kde se rally nikdy nejela“, pokud bych mohl, aspoň přibližně, citovat předstartovní tiskovou zprávu. Fakticky se jednalo o dvojici relativně technických úseků, každý z nich absolvovaly posádky třikrát. Docela hubený počet šesti rychlostních zkoušek vyvažoval fakt, že pořadatelům se podařilo zajistit dostatečný počet ostrých kilometrů a nebylo nutné hledat další silnice. Malou nevýhodou (minimálně pro čistokrevné fanoušky rally) byla téměř vrchařská charakteristika trati v první polovině a naopak „letecké vložky“ s množstvím retardérů, v druhé půli. Kdo chtěl vidět smyky nebo klasickou rally akci, musel trochu zapátrat v mapách.

Rally Krušné hory 2014, Litvínov, Mitsubishi Lancer Evo IX, ČMPR,

První RZ se startem u Janova, resp. její krásně zakroucenou část, jsem znal z jednoho amatérského závodu do vrchu, takže jsem raději šel směrem neprobádaného území na druhý měřený úsek a vzal v potaz tipy na zajímavá místa (kde, jak se později ukázalo, byla většina fotografů a diváků). Motanice mezi nataženou páskou na nezpevněném povrchu v centru obce sice na pohled nabízela větší zábavu, ale zase ne takovou, jak jsem čekal. Během prvního průjezdu jsem tak vyrazil dál po směru trati doufaje, že najdu ještě nějaké pěkné místo. Marně. Příroda byla krásná, leč to bylo to jediné, co jsem si mohl užívat po pár zatáčkách za obcí. Rychlé úseky, kde motory naráží na omezovač, totiž nemám příliš v lásce. Stejně jako slalomové retardéry, snižující rychlostní průměr.

Rally Krušné hory 2014, Litvínov, Mitsubishi Lancer Evo X, ČMPR,

Na další průjezd jsem se přesunul k odbočení, kde se, při troše fantazie, mohl nějaký ten smyk urodit. V záloze jsem si nechal ještě půl kilometru vzdálenou pasáž – katovací esíčko s kompresí. Tam jsem zamířil hned vzápětí, protože jsem vzdal čekání na smyk a raději šel směrem jistoty. Vyplatilo se – do první katovací zatáčky se najíždělo v dost vysoké rychlosti, navíc bylo fajn sledovat rozdíly ve volbě stopy a odhadovat, kdo už byl moc rychlý. Po druhém průjezdu jsem nad jiřetínskou erzetou zlomil hůl a rozhodl se zvolit „vrchařskou jistotu“ na první měřeném úseku.

Rally Krušné hory 2014, Litvínov, Janov, BMW M3 E36, ČMPR,

Zatáčky janovské zkoušky jsem si ještě přibližně pamatoval, takže po rychlém přesunu následoval rychlý výstup od startu směrem k první levé ostré vracečce, odkud jsem po předjezdcích popoběhl k druhé pravé, kde bylo přeci jen trochu příznivější světlo. Všichni volili čistou stopu, což ještě více evokovalo už několikrát zmíněnou disciplínu, u předokolek se při agresivním nájezdu aspoň zvedalo vnitřní zadní kolo. Ač to tak nevyzní, tak jsem si závody docela dost užil. Pořadatelům se podařilo sestavit kompaktní soutěž s takovým harmonogramem, že místní obyvatelé nebyli až přespříliš omezeni konáním rally. Vlastně jediné, co dělalo trochu problémy, byl linkový autobus, který se vždy objevil jak Bludný Holanďan těsně před startem RZ, díky čemuž se moment startu pokaždé odložil o deset minut. Až na to jedno místo bylo prachu a možností pořídit akční záběr pomálu, na druhou stranu jsem si pohrál s delším časem expozice. A ještě jednou děkuji Vítkovi, který mi půjčil auto – bez něj by se mi asi stěží podařilo obsáhnout obě erzety. Vítězem soutěže se stala posádka Šikl-Vilímek na Lanceru deváté evoluce.

Rally Krušné hory 2014, Litvínov, Škoda 130LR, ČMPR,

tagy: , , , ,
Like!