Report: Rallye Praha Revival 2014

Václavákem vždy jen proběhnu. Zástupy turistů, Nigerijci prodávající travku ani Rusky v klobásstáncích mi nikdy nepřišli jako fajnová společnost. Start RPR 2014 mi umožnil na toto všechno zapomenout – ostatně stopadesátka (polo-) závodních youngtimerů dodala centru Prahy znatelně příjemnější nádech.

Rallye Praha Revival 2014, RPR, Eda Patera, Chabařovice, plochá dráha, Giuseppe Volta, Lancie Delta HF Integrale,

Podobné mototuristické srandaakce jsem začal více vnímat vloni – to když se jela podzimní Rallye Berounka Revival. Na sedadle spolujezdce mně částečně obklopovala nervozita z premiérového startu, přesto mi nemohlo uniknout množství účastníků, kteří se shromáždili proto, aby bez vidiny velkých zápolení a ještě větších vítězství vyrazili se šipkovým itinerářem v ruce vstříc zapadlým silničkám a pár měřeným úsekům, kde byla možnost protáhnout pravou nohu a sblížit akcelerátor a podlahu.

Rallye Praha Revival 2014, RPR, Eda Patera, Škoda 160 MTX, Metalex, Bastard,

Jarní varianta, mající v názvu jméno hlavního města, vzbudila mou pozornost obsáhlou startovní listinou (ta se zcela zaplnila už před půl rokem, snad do dvou týdnů od startu přijímání přihlášek) a především oblastí, kam se měly posádky po odmávnutí startovním praporkem přesunout – na sever Čech. Žádná mapa se u tohoto typu soutěží nedává k dispozici, pro diváky byly záchytnými body měřené úseky vytyčené mimo veřejné komunikace. V původním harmonogramu figurovaly ploché dráhy ve Slaném a Chabařovicích, Autodrom Most, letiště Panenský Týnec a Úžín u Ústí nad Labem a úseky na soukromých pozemcích v pražské Chuchli a Radovesicích.

Rallye Praha Revival 2014, RPR, Eda Patera, Giuseppe Volta, Lancia 037 Rally,

Všechny soutěžící dvojice sice dostaly stejné itineráře k přejezdům mezi těmito pasážemi, ale záleželo na orientačním smyslu jednotlivých posádek, zda trať absolvují, jak mají. Pozdní příjezd do časovky nebo minutí průjezdního bodu znamenalo penalizaci. Rychlostní průměr mezi časovkami se s velkou rezervou pohyboval v zákonem přípustných mezích, takže kdo z diváků chtěl mít jistotu aspoň trochu akční podívané a průjezdu všech posádek, rovnou zamířil do zmiňovaných areálů. I když… Radovesice byly divácky nepřístupné a dvě „nejprofláknutější“ místa byla donucena pořadatelům na poslední chvíli odříci účast na základě diktátorských praktik jednoho z představitelů Autoklubu ČR. Ten pohrozil vedení ploché dráhy ve Slaném a Autodromu Most, že pokud vpustí posádky RPR do svých areálů, nedostanou finanční dotaci, kterou Autoklub ČR rozděluje ze státních peněz… Potřeba řešit mindráky a neshody házením klacků pod nohy zvláště u takovéto akce mi přijde jako totální idiocie. Na druhou stranu asi málokoho překvapí prapodivné a autoritářské vystupování (některých zástupců) Autoklubu ČR, především ve vztahu k organizátorům, jenž se snaží pořádat automobilové podniky bez tohoto subjektu, jehož postoje často evokují zdání, že má na rozhodování o motoristických akcích monopol. Eda Patera a jeho kolegové však v šibeničním termínu (necelý týden před startem) zařídili alternativní harmonogram tak, aby se bez těchto dvou závodních tratí mohlo vše uskutečnit.

Rallye Praha Revival 2014, RPR, Eda Patera, Lancia Fulvia,

A tak jsem v pátek v pozdním odpoledni procházel spodní částí Václaváku, občas se prodíral neprostupným davem a okukoval auta, která proměnila tento plac ve skvělou exkurzi do nedávné motorsportovní historie. Na jednom místě se nacházely sériové vozy, jejichž přímou účast na akci oznamovala pouze nalepená startovní čísla a bystřejšímu oku v řadě případů neuniklo, že se nejedná o zcela běžné automobily (třeba Citröen AMI nebo Simca 1200S); v početní převaze ale byly speciály postavené k závodění, což signalizovalo válečné pomalování nebo přítomnost ochranného rámu. Řada jezdců patřila k častým účastníkům motorsportovních akcí, v jedné startovní listině tedy figurovali bývalí i současní okruháři (Enge st…), rallyoví jezdci (Šofr…) i vrchaři. Třešničku na dortu představovaly (nejen) zahraniční posádky se svými skvosty – týmu kolem Giuseppe Volty s třemi Lanciemi (dvě Delty Integrale, jedna 037) nebo béčkovému Talbotu Sunbeam konkurovala Škoda 160MTX, Alfa Romeo GTV i Opel Manta skupiny B. A to mám na mysli jen vizuální stránku toho, co bylo na Václaváku k vidění. Napěchovaná spodní část náměstí totiž postupně přicházela k životu, ryk motorů prostupoval do hlav turistů i okolních ulic a ve vzduchu se vznášela vůně spáleného benzínu. Posádky se řadili ke startovnímu oblouku a po odmávnutí praporkem vystartovaly směrem k Národnímu muzeu a pak dál. Pozvolna se rozestupující dav ani nutnost dát přednost tramvajové dopravě sice neumožnily nijak akční starty, přesto se našlo pár jedinců, kteří neodolali pozdravit dav tradičním zaburácením motoru a protočením kol. Centrum Prahy se nořilo do tmy, hra světel dodala místu trochu jiný ráz a já opouštěl místo startu po hodině a půl od odmávnutí prvního vozu, takže při odjezdu asi sté posádky. V duchu jsem se už připravoval na druhý den, který měl být mnohem akčnějšího charakteru.

Rallye Praha Revival 2014, RPR, Eda Patera, Václavské náměstí, Národní muzeum, BMW 2002,

Když jsem tipoval místa, kam bych vyrazil v sobotu, neměl jsem zrovna moc práce s vybráním toho pravého. Snad 70% zadokolek a čtyřkolek ve startovní listině dávalo zřetelně najevo, že na ploché dráze bude větší sranda než na letišti.

Rallye Praha Revival 2014, RPR, Eda Patera, Chabařovice, plochá dráha, Lada VFTS,

Rozhodování mi usnadnila i MHD, která jezdí z centra Ústí nad Labem přímo k chabařovickému závodišti. Navíc jsem na ploché dráze ještě nikdy nebyl (na závodě ani v areálu), takže jsem si mohl odbýt fotografickou premiéru na nezpevněném závodním oválu s cihlově červeným povrchem.

Krátce před desátou dopoledne tedy stojím uvnitř oválu a jen zběžně znalý následujícího dění čekám, co se opravdu bude dít. Zpoza nízkých budov se ozývá prvních pár aut, která se po chvíli štosují u vjezdu na dráhu. Odpočítávání, start. Předokolka v podání Opelu Kadett Gsi s Václavem Blahnou za volantem zdolává dvojici táhlých zatáček s mírně odsazenou zádí v jemně nedotáčivém smyku a zvedá při tom asi bilión drobných částeček prachu na milimetru čtverečním. Po třech kolech opouští trať a nastupuje další soutěžní posádka, více odpovídající mým představám.

Rallye Praha Revival 2014, RPR, Eda Patera, Chabařovice, plochá dráha, Ford Sierra RS Cosworth, Pavel Šofr,

Sierra RS Cosworth se díky přebytku výkonu na zadní nápravě a snaze posádky zajet konkurenceschopný čas neodhodlává k nijak brutálním průjezdům, nicméně detonace z výfuku a rychlé korekce směru eliminující neposlušnost hnané nápravy dokonale vyvažují jinak vcelku neagresivní jízdní styl. Prachu se víří i tak až moc.

Rallye Praha Revival 2014, RPR, Eda Patera, Chabařovice, plochá dráha, FSO Polonez 2000 Rally,

A další tomu ještě pomáhají. U většiny závodníků bylo skvělé sledovat postup od opatrného seznamování při prvním kole k výrazně odvážnějšímu průjezdu při kole třetím, ale našli se i tací, kteří do toho šli rovnou smykem. Zahraniční hosté se s tím tradičně moc nepárali.

Rallye Praha Revival 2014, RPR, Eda Patera, Chabařovice, plochá dráha, Alfa Romeo,

Samotného mně překvapila vysoko nasazená laťka v rámci atraktivity průjezdů. Nemalou zásluhu na tom měla i prašná atmosféra, která areál proměnila v nepatrně exotičtější místo. Ke slovu tak přišlo i kropení tratě, aby se vůbec dalo dýchat.

Rallye Praha Revival 2014, RPR, Eda Patera, Chabařovice, plochá dráha, BMW 2002, Warsteiner,

S rostoucími startovními čísly bylo zřejmé, že některé posádky bloudí po okolí anebo vůbec nedorazí, ale v daný moment jsem tomu nevěnoval moc pozornosti. Vlastně mi to docházelo jen v kontextu italské nulatřicetsedmičky. Vyšší startovní pozice také značila větší různorodost jízdních stylů a na oko akčnější průjezdy.

Rallye Praha Revival 2014, RPR, Eda Patera, Chabařovice, plochá dráha, Opel Manta gr.B,

Sice byla snaha eliminovat prašnost oválu, přesto se povrch choval podle svého – vnitřní stopa se vysušovala (a posouvala dovnitř) a po průjezdu dvaceti až pětadvaceti aut prach znovu ožíval, naštěstí dost letargicky. Sledováním rozmanitého pole startujících jsem absolutně nevnímal čas, zřejmě i proto, že se neděl neduh většiny soutěží, kdy na špičce jedou rychlé posádky (s) atraktivní technikou a postupně ztrácí průjezdy na dravosti a divácké přitažlivosti.

Rallye Praha Revival 2014, RPR, Eda Patera, Chabařovice, plochá dráha, Fiat Polski,

Neoficiálním doplňkem programu pak byli motorkáři, kteří si přijeli do blízkosti závodní dráhy „trochu“ zaskákat.

Rallye Praha Revival 2014, RPR, Eda Patera, Chabařovice, plochá dráha, Giuseppe Volta, Lancia 037 Rally,

Při RPR se prostě vyplatilo zůstat až do konce. I proto, že s výrazným zpožděním oproti předpokládanému příjezdu dorazila i italská výprava z garáží Giuseppe Volty. Svou jižní náturu nezapřeli – poté, co každá ze tří Lancií odkroužila pět oválů a sklidili za to potlesk diváků, zamířili na pořádnou polední pauzu s obědem do nejbližší chabařovické restaurace a na dalších místech RPR už nebyli k vidění.

Rallye Praha Revival 2014, RPR, Eda Patera, Chabařovice, plochá dráha, Alfa Romeo Alfasud,

Běžný divák to však v záplavě dalších účastníků neměl šanci postřehnout. Z kompletního programu Rallye Prague Revival 2014 jsem sice absolvoval jen zlomek – start v Praze a první průjezd plochodrážním stadionem v Chabařovicích, i tak jsem byl nadšený skvělou atmosférou na obou místech a perfektním přístupem pořadatelů. Ještě jednou děkuji organizátorům za uspořádání takovéto akce v, často nepřejícných, tuzemských poměrech. Mimochodem – po třech týdnech od RPR už je naplněna startovka její podzimní varianty stočtyřiceti startujícími (počet, který na soutěžích zastřešovaných Autoklubem ČR nezažijete). Účastníci budou podobní, ale zdá se, že ne úplně všichni. Tak třeba Eda Patera je momentálně uveden jako předjezdec se závodním Ferrari 308 GTB skupiny 4…

Rallye Praha Revival 2014, RPR, Eda Patera, Chabařovice, plochá dráha, Škoda 130RS,

tagy: ,
Like!