Report: Trackwood Drift Festival – Máriapócs *part01

Pro případ, že by polský závod nebyl dostatečně atraktivní (ačkoliv jejich mistrovství patří k tomu nejlepšímu, co se v Evropě jezdí), jsem si připravil i záložní plán. Ten sice neobsahoval veřejné komunikace, ale klasický okruh (tedy úplně klasický ne – jednalo se o trať, postrádající kačírky; místo těch byl staré dobré traktorové pláště), více šampionátů (konkrétně tři) a finále za tmy (nasvícené).

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Jack Shanahan, Nigel Colfer, Nissan S13 200SX

Co do vzdálenosti na tom byla daná destinace víceméně stejně, jen trochu jižněji. A i když se Polsko vydařilo na jedničku s hvězdičkou, „záložní plán“ byl natolik vyšperkovaný, že jsem jej prostě nemohl nerealizovat. Týden po polském výletu jsem tak opět přejel (skoro) celou republiku, přesedl do auta a absolvoval noční cestu, tentokráte do severovýchodního cípu Maďarska. V Máriapócsi jsem ještě nikdy nebyl, natož pak na Rábocsi ringu, ale pokud jsem to dobře pochopil, tak má mezi maďarskými driftery podobný statut jako Sosnová mezi těmi českými. Až na to, že je rychlejší. A odpouští výrazně méně. O tom se před časem přesvědčil třeba slovenský Noro Kováčik, když zde převrátil svou M3 E46 na střechu. Není se čemu divit – traktorové i klasické pláště na vnější straně zatáček, spolu s vyššími rychlostmi dělají z každého tvrdšího wall kiss záležitost čechrající karoserii. Napřed většinou vzadu, pak vepředu a někdy všude. Nebudu skrývat, že pokaždé, když jsem něčeho takového přítomen, tak jsem trochu melancholicko-hysterický. Snad ze zvyku, protože v tuzemských poměrech donedávna znamenal jakýkoliv hlubší škrábanec zničené auto a přerušení závodění minimálně do doby, dokud se nesejdou peníze na jeho opravu. Ale jak napověděl závod na hradeckém Czechringu, možná už to není tak docela pravda.

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Ádám Sándor, BMW E36, Domino Drift Team

V případě předposledního závodu letošní maďarské driftovací sezóny každopádně slibovala přítomnost hodně silného národního a dvou nadnárodních šampionátů (Eastern European Drift Championship (EEDC) a Drift Allstars), že každá rána bude spravena promptně a driftera omezí, pokud možno, co nejméně. Což bylo velmi dobře – kromě očesávání přítlačných křídel (zmiňované vnější bariéry mají kolem metru a metru a půl, přičemž clipping pointy byly umístěny na nich) a nárazníků byly na pořadu dne i tvrdší konfrontace. Na to, v jakých rychlostech se jezdilo, se není čemu divit.

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Maxim Tvardoskiy, Nissan Skyline R34, Fail Crew Maxxis

Závod byl rozdělen do tří dnů. První a druhý den se pouze trénovalo, třetí den byl napěchován hodnocením výkonů – napřed kvalifikace všech, později odpoledne battly od TOP16 až do finále maďarského šampionátu, po něm TOP32 EEDC a Drift Allstars a za úplné tmy a umělého osvětlení battly, opět TOP16-finále.

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Oskars Brediks, Nissan S13 200SX, Rocket Bunny kit

A trať? Dlouhá startovací rovinka, za ní levá zatáčka – na výjezdu zóna s clipping pointem na zadek (nálet byl opravdu rychlý, takže se zde nejeden závodník podíval dál než chtěl), následovaná rychlým přehozem levá-pravá-levá s clipping pointem na předek v pravé „zatáčce“, do dvou propojených levých (první měla clipping zone na vnějšku v docela velkém rozsahu, druhá pak clipping point v apexu na předek), za nima byla krátká rovinka, skrz kterou se natahoval drift z předchozí pasáže (a i zde byla clipping zone na zadek) a pak už pouze přehoz do poslední, táhlé pravé, zatáčky s klipáčem na zadek. Takže šest sledovaných míst.

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Piotr Więcek, Nissan Skyline R34, Budmat Auto RB Team

Startovní listiny čítaly dohromady přes padesát jezdců a zatímco na maďarské straně to byly jezdci a vozy, které jsem na driftech zatím snad nepotkal – kromě řady BMW třeba Mercedes Benz E500 nebo Ford Focus; na EEDC a Drift Allstars byla přihlášena řada povědomých jmen (rozpoznával jsem je hlavně díky polským závodům a loňskému finále KOE) – např. Paweł Trela a jeho Opel GT s 2JZ-GTE, Budmat Auto RB Team v plné síle, dále pak Dmitry Ilyuk (S13 200SX), Alex Golovnya (S13 200SX) nebo Nikita Shikov (S14).

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Szabó Szilárd, Mercedes Benz E500

První den jsem vynechal a rozhodl se docestovat až na začátek toho druhého (startovní pole se sešlo v plném počtu stejně až třetí den závodů). Ospalému rannímu příjezdu následovalo podepsání x papírů v maďarštině kvůli akreditaci a pak už jsem se jal procházet areál RábocsiRingu, jenž mi svou komplexností evokoval klasický kemp. V jednom jeho rohu se nacházelo depo. Člověk si hned přišel jak na „východě“ – už zkraje měl servisní místo řecký tým s jejich oturbenou Ladou s VFTS bodykitem, SR20DET a podobným křídlem jako řada dalších závodních speciálů. Zvláštní bylo, že jen na Ladě působilo až komicky přehnaně (na druhou stranu to vypadalo, že snad i plní svou funkci). O kus dál postával maďarský tým s matně černým Mercedesem, nedaleko od nich, zatím schované pod plachtou, BMW 3.0 CSL E9, kterému do bájného Batmobilu chybělo pouze křídlo na zádi. V druhé části servisu chytly za oko tradiční, avšak díky lesklým polepům nezvykle působící E30 a E24 lotyšských závodníků. No… „chytly za oko“… Nedlouho předtím jsem prošel kolem svých polských oblíbenců od Budmatu (S14, S15, R33, R34), komiksového drifťáku Pawła Trely (má to kola v rozích a postoj buldoka), irsko-britské výpravy (2x S13, R33) a zástupců Ukrajiny (S13, S14…), Ruska (R34, Supra, S14…) a dalších… A na těch všech jsem mohl oči nechat.

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars,

Driftovalo se od rána do večera, takže jsem po projití depa zamířil rovnou k dráze a začal zjišťovat, že přístup k fotografům bude striktnější než jinde (a během obou dnů se vzdálenost, v jaké se dalo fotit, ještě zvětšovala). Nicméně koho poslouchat jiného, než pořadatele, takže jsem se pohyboval s trochu větším respektem a rozladěnost potláčel vším, co se dělo kolem. Sluníčko vysoko na nebi dávalo tušit skvělé podmínky a plachty vzdouvající se po projetí závodních speciálů v místech clipping zone zase odvahu mnoha drifterů. Několik vozů prošlo drobnými úpravami v rámci redesignu zadní části karoserie, ale zatím nic velkého. Zaslouženou pozornost vzbudil s variací na „Hot Wheels“ Felix Chitipakhovyan, když projel asi polovinu tratě se zapáleným pravým zadním kolem na svém Coupé E46. Oheň vzešel snad od plivajícího výfuku ústícího přímo před kolem a aby se podobné efekty neopakovaly, dostal výfuk trochu prodlouženou a přepracovanou koncovku.

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Felix Chitipakhovyan, BMW Coupé E46, wheel on fire

Závodníci se postupně pouštěly do tandemových jízd, avšak ne všechny dopadly podle představ. Asi největší rána víkendu se udála u kritického prvního clipping pointu, když Dmitry Ilyuk nezvládl svůj Nissan, zapíchl se do pneumatik a driftující Sergey Kabargin už jen pozoroval bočním okýnkem své Supry, jak se bezmocně blíží k S13 200SX. Ve výsledku z toho byla hromada bordelu a hlavně dva kvalitní jezdci, s technikou na úrovni, mimo hru (jak jsem si myslel) – promáčklé prahy a dveře, zohnuté závěsy kol; pohonných jednotek se na první pohled žádné fatální deformování nedotklo. Mechanici si mákli, takže jsem byl příjemně překvapen, když ještě do večera oba vozy vyjely. Sice chyběly některé díly karoserie, ale to vůbec nevadilo.

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Dmitry Ilyuk, Nissan S13 200SX, Sergey Kabargin, Toyota Supra, drift crash

Jak se s tím mechanici párali/ nepárali šlo vcelku dobře vypozorovat u maďarského SR20 Drift Team, kteří během dne měnili převodovku na jejich Ratmobilu.

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars

Havárií přibývalo – kdesi jsem zahlédl přejmenování z Trackwood na Crashwood. Organizátoři zjevně takový průběh očekávali, takže jakákoliv havárie znamenala ne více než deset minut pro uklizení a obnovení tréninků. Výrazně více však bylo plamenů z výfuků, pěkných tréninkových battlů a potenciálních bodů za správně projeté clipping zone. Čekal jsem, že se během soboty projeví, kdo si snáze proklestí cestu do finálových bojů a kdo ne, nicméně díky kombinaci šampionátů to šlo vypozorovat dost těžko (maďarský šampionát jel vlastní závod, několik jezdců však posléze startovalo i v EEDC a Drift Allstars).

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Juha Rintanen, Nissan S14

Aspoň jsem si vytipoval pár favoritů. S14 Juhy Rintanena sice vypověděla službu, jezdec se však střídal za volantem, již zmiňované, Coupé E46 s Felixem Chtipakhovyanem a i když nešlo poznat, kdo za volantem zrovna sedí, bylo to jedno – furt plnej a kontra.

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Felix Chtipakhovyan, BMW Coupé E46

Dalším byl lotyšský Oskar Brediks s další S13 200SX. Ok, u něj mě ani tak neuchvacoval jízdní projev, jako samotné auto. Nevím, prostě mě Rocket Bunny kit baví víc než masivní, původní auto zcela předělávající, bodykit a megakřídlo. Působí méně komplikovaně a o to více stylově, navíc když je komplet v jedné barvě. Můžete souhlasit nebo ne.

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Oskar Brediks, Nissan S13 200SX, Rocket Bunny kit

A ať tady nepopisuji všechny, tak samosebou polská výprava. M3 E92 Mateusze Włodarczyka řvala jak pominutá, ale kromě uši trhajícího zvuku předváděla i adekvátně agresivní jízdu. Budmat je také sázkou na jistotu – S15 Dawida Karkosika sice postávala celou sobotu v servisu; Maciej Bochenek vypadal, že mu chybí jeho S13 a stájová S14 mu nesedla úplně dokonale (takže místo 100% zajížděl „jen“ na 98%); Artur Opiela (R33) se zkraje dne rozjížděl, později už protahoval všechny klipáče akurátně, než jej zastavila drobná kolize a nakonec Piotr Więcek (R34) – jeden z mála, jenž ustáli kontakt s bariérou a odjeli po svých. Mezi takové patřil i Paweł Trela, jenž Opel GT po trati vodil zcela nepochopitelným způsobem.

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Paweł Trela, Opel GT

Ke konci dne začalo světlo prostupující skrz stromy a kouř nabízet hodně pěkné záběry, a tak jsem měl až do konce tréninku v šest hodin co fotit.

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Jack Shanahan, Nissan S13 200SX
Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Gvido Elksnis, BMW 328 E46 Turbo, Drift Solutions

Spanilou jízdu do Máriapócse jsem si nechal ujít; místo ní se vydal pořídit pár pivek k noční procházce depem a také aby se lépe spalo po osmi hodinách v práci, pěti a půl hodinách ve vlaku, osmi hodinách za volantem a deseti hodinách focení. Odpočinek byl nezbytný. Další den měl být drifty ještě nabytější…

pokračování

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars,

tagy:
Like!