Report: Trackwood Drift Festival – Máriapócs *part02

Pár kritických momentů, nácviky battlů a ohnivé kolo byli doménami prvního dne; jeden „upside down“, driftující youngtimery a především noční battly vévodily tomu druhému.

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Martin Richards, Nissan Skyline R33, Aerokit

Budíček díky partě Maďarů bavících se hned vedle mého auta zahnal poslední mátožné sny a po procházce kempem s kartáčkem v hubě jsem byl snad dostatečně připraven na celý den driftů. Během předchozího večera a ještě i nad ránem přijelo několik dalších závodníků, jenž zaplnili pár volných míst v depu; výrazněji přibylo diváků – do areálu proudili od časného rána, vybaveni zásobou nezbytných slunečnicových semínek. Pobral jsem fototechniku a také vyrazil do akce.

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Sándor Zéntai, Ford Focus

V servisu jsem se chvíli zdržel u dvojice vozů, přicestovaných v pátek v noci – o zadokolkovém Fordu Focus jsem věděl už ze startovky, ale nějak jsem mezi přihlášenými přehlédl Sierru Cosworth, vedle které vypadal nenápadný Focus jako… no… jako rodinný hatchback od Fordu… A protože se už jezdilo, přidal jsem po krátké zastávce do kroku. Na trati už totiž kroužili i ti, které jsem předchozí den viděl pouze postávat v servisu, jako třeba Todor Dunev (S13 200SX) nebo Péter Kajdi (3.0 CSL E9).

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Todor Dunev, Nissan S13 200SX

Dopoledne bylo ještě věnované tréninkům, prokládaným něčím, co vypadalo jako závody nižší kategorie – trojice E30 bez výrazných úprav karoserie jezdila delší, techničtější, variantu tratě. Moji pozornost však mnohem více přitahovali „nováčci“. Několikrát zmiňovaný Batmobil nepůsobil v driftu nijak výstředně, skoro to vypadalo, že jej Péter Kajdi prostě vzal z muzea, odmontoval křidlo a tak, jak byl, s ním začal driftovat. RábocsiRing měl závodník zjevně dobře naježděný a ačkoliv se zdálo, že auto si na svou roli driftkáry zvyká, nic nebránilo těsným průjezdům skrz clipping zone.

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Péter Kajdi, BMW 3.0 CSL E9

Přesvědčivější kouřové zpravodajství přinášela jak dvojice Fordů (oba za doprovodu nefalšovaného rallyového práskání z výfuků), tak řada dalších jezdců bodujících do EEDC a/ nebo Drift Allstars, namátkou třeba Martin Richards (R33) nebo Dawid Karkosik (S15).

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Dawid Karkosik, Nissan S15 Silvia

Všichni se ještě ani pořádně nepodívali na trať a už byl důvod pro zásah odtahovky. Sám jsem z toho byl docela zaskočený – tréninkové battly, fotím, fotím, fotím, najednou ustal hluk, všichni se sbíhali na místo pár desítek metrů ode mně (ok, všechno bylo pár desítek metrů ode mně), ohlédnul jsem se a zjistil, že první auto z dvojice zavadilo na konci předposlední clipping zone o pneumatiky a právě se válí koly vzhůru opodál. Doteď mi nejde do hlavy, že mi zcela unikla chvíle převrácení. No nic. Ratmobil, který den předtím absolvoval výměnu převodovky ve vertikální poloze, si zopakoval netradiční polohy a po navrácení na kola odputoval do servisu. A ano, stav auta nebyl takový, aby nemohlo pokračovat v závodu. Takže rozbité sklo putovalo do kontejneru (nahradil jej lexan) a po vyřešení zbývajících problémů se matně černá S13 Róberta Nagyho vrátila během odpoledne.

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Ratmobil

Že se jednalo o běžný postup připomínal Dmitry Ilyuk, který věnoval zbytek dopoledne snaze vyhnout se koliznímu kurzu a dohnat tréninkový den strávený dáváním auta dohromady. Některé části vozu samosebou nebylo nutné doplňovat.

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Dmitry Ilyuk, Nissan S13 200SX

Odpolední kvalifikace se jela postupně. První přišli na řadu účastníci maďarského šampionátu (těch bylo na battly z TOP16 prakticky akorát, takže šlo hlavně o určení pořadí), EEDC a Drift Allstars následovali. Jezdci, kteří bodovali do národního i nadnárodních šampionátů, se do každého kvalifikovali zvlášť. Ze třech bodovaných rozjížděk se počítalo nejlepší kolo, takže se nárazníky měly čeho bát. A nejen ty. Piotr Wieçek (R34) nejdřív křídlem ulovil transparent umístěný na pneumatikách, aby o něco později Janis Eglite (E30) očesal kousek svého spoileru u jiného clipping pointu.

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Janis Eglite, BMW E30

To ale nebylo nic proti Macieji Bochenkovi. Polský jezdec šel do třetí kvalifikační jízdy naplno takovým způsobem, že na místě, kde Janis Eglite poupravil zadní křídlo, seznámil svůj vůz s bariérou mnohem důvěrněji, než původně chtěl. Lepšího hodnocení tím nedosáhl, přesto se vcelku s přehledem kvalifikoval, díky předchozím jízdám, na dvanáctém místě, se stejným počtem bodů jako další čtyři jezdci. Mechanikům samozřejmě nedělalo nijak velký problém dát auto dohromady pro večerní battly.

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Maciej Bochenek, Nissan S14

Vyjmenovávat všechny z postoupivších asi nemá smysl. Chtěl jsem to udělat aspoň v rámci první desítky, ale znamenalo by to zopakovat stejná jména a vozy, jako jsem už párkrát zmínil v rámci Trackwood. I proto, že skoro polovina postupujících byla polské národnosti. O kom jsem ještě nemluvil byl snad jedině Kristaps Blušs (M3 E46) na osmém místě.

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Kristaps Blušs, BMW M3 E46

Přes osmdesát bodů se dostala více jak polovina z TOP32, hranici devadesáti překonali pouze nejlepší tři, každý odlišným způsobem. Janis Eglite (E30) zajel tři stabilní jízdy s hodně podobným bodovým ziskem (88, 90, 88). Piotr Wieçek (R34) vsadil vše na jednu jízdu, paradoxně tu druhou, která mu však vyšla parádně a vyšvihla jej na druhé místo (0, 94, 0). No a na dva body od maxima se přiblížil Pawel Treła (Opel GT) už v první rozjížďce, zatímco v dalších dvou jeho výkon slábl. Nicméně i jeho „nejslabší“ jízda by mu stačila na pobyt v trojici nejlepších (98, 93, 89).

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Pawel Treła, Opel GT

Po kvalifikaci přišla přestávka a v momentě, kdy se slunce začalo blížit k obzoru – díky čemuž světlo opět dosáhlo jednoho ze svých, takřka magických, charakterů; se ve vzduchu vznášelo očekávání stručně a jasně vyjádřitelné slovy „nechť battly začnou!“. A také se tak stalo. Na scénu nastoupili maďarští borci, mezi kterými figuroval i slovenských Roman Kolesár (M3 E46). Pro něj však cesta do finále skončila už v TOP16.

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Roman Kolesár, BMW M3 E46

Mé oblíbené „raritní vozy“ si počínali všelijak. Péter Kajdi (3.0 CSL E9) bojoval srdnatě, ale přetočení v boji s Gergelym „Indiánem“ Nagym (M3 E46) zhatilo veškeré naděje na postup. Prohraný battle stopnul i Mercedes Benz E500 Szilárda Szabó. Oproti tomu vypadaly velmi slibně výkony obou Fordů Attily a Sándora Zéntai, když figurovali také v TOP8, stejně jako Zoltána „LakyBoy“ Martóna (E30 Pickup).

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Zoltán LakyBoy Martón, BMW E30 Pickup, Nikolett Szántó, BMW E30

Tma padala čím dál více, hlavně díky časovým průtahům, způsobených problémy s technikou. Provizorní opravy probíhaly přímo v prostoru startu, stejně jako preventivní výměny sjetých plášťů. Čím dál se jezdec probojovával, tím bedlivěji sledovali technici míru opotřebení gumy.

Do battlů se proti sobě postavili i týmoví kolegové, takže byl k vidění atraktivní souboj Focus vs. Sierra, ačkoliv atraktivní byl spíše dvojicí driftujících Fordů, nežli těsným battlem – ani jeden jezdec na svého parťáka/ protivníka nijak zásadně netlačil. Porotci rozhodli o nadvládě Atilly Zéntaie se Sierrou. Podobná situace nastala i v Hell Energy Drift týmu, zde však rozhodování mluvilo jezdnoznačněji pro Zsolta Grózingera (S13.5), zatímco Tamás „Puci“ Varga (E30) odešel poražen. Nemusel smutnit dlouho, do klína mu posléze spadlo (jeho protivník poškodil své auto v předchozím semifinálovém battlu tak, že nebyl schopen pokračovat) třetí místo v rámci maďarského šampionátu.

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Zsolt Grózinger, Nissan S13.5

Za svitu umělého osvětlení svedli boj o nejvyšší příčku Attila Zéntai (Sierra) a Zsolt Grózinger (S13.5). Prvně jmenovaný se sice snažil, nicméně na soupeřův agresivnější jízdní styl to nestačilo. I tak to byl jeden z nejpěknějších battlů maďarského šampionátu a to nejen proto, že se jel za tmy a byl místy doprovázen plameny z výfuků.

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Zsolt Grózinger, Nissan S13.5, Attila Zéntai, Ford Sierra Cosworth

Pravé šílenství však teprve začínalo. TOP32 EEDC & Drift Allstars zmenšilo rozestupy, přidalo kouře a rozpumpovalo adrenalin ještě o kousek více. Zatímco u maďarského finále bylo místy vidět temně modrou oblohu, následující driftování šlo sledovat jen díky nasvícení, jenž zážitek ještě umocňovalo. Různě umístěná a rozdílně natočená světla proměnila potemnělou dráhu ve zcela odlišný svět; rozdílné reflektory závodních speciálů to jen podtrhovaly.

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Xenikos Nassos, Lada 2105 SR20DET

Já jsem bohužel prožíval déjà vu, podobné jednomu letošnímu závodu CDS v Sosnové, a šílel jsem z trochu jiného důvodu. Asi před čtyřmi měsíci jsem vyzvedával ze servisu objektiv, který mi připravil krušné chvíle právě na onom závodu v Sosnové. Závada tehdy byla odstraněna, zaplatil jsem a s dobrým pocitem odešel… aby se závada ve stejném rozsahu jako před „opravou“ opět projevila, tentokrát v Maďarsku. Naštěstí jsem tušil, co v takovém případě dělat – i tak mně to stálo možnost fotit v klidu. Místo té přišla nervozita a pocit zmaru ve chvílích, kdy se fotka i přes „dávání si bacha“ nezaznamenala. Hlavní je, že si na to při procházení záběrů skoro nevzpomenu a pár ztracených fotek v tom celém kvantu nevnímám.

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Artur Opiela, Nissan Skyline R33

Zpátky do akce. Nebudu skrývat, že jsem se, z nezvyku na TOP32, trochu ztrácel v aktuálním dění. Moc tomu nepomáhal ani maďarský moderátor komolící jména a výsledky. Co jsem zaznamenal vcelku bezpečně, byl neúspěch prvního postupujícího z kvalifikace – Pawla Treły (Opel GT), který se skrz několik chyb nedokázal prosadit z TOP32 dál. Přesvědčivější výkon totiž podal Felix Chitipakhovyan (E46 Coupé). Neúspěch se držel i Romana Kolesára (M3 E46), který odešel poražen z battlu s Maxem Tvardoskiym (R34).

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Pawel Treła, Opel GT, Felix Chitipakhovyan, BMW E46 Coupé, tsusio

Mezi úspěšnější, postupující do TOP16, se, spolu s dalšími, zařadili Mark Webb (S14), v současné době vedoucí muž bodování EEDC Gvido Elksnis (M3 E36) nebo Dawid Karkosik (S15).

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Gvido Elksnis, BMW M3 E36

Po přestávce s ohnivou show dal Trackwood ještě několik impulsů ke vzniku jeho letošní přezdívky „Crashwood“. Jedním z nešťastníků byl zrovna Max Tvardoskiy, když svou R34 zapíchl z první pozice v battlu ve stejném místě, jako Maciej Bochenek (S14) své auto během kvalifikace. Rozdíl byl ten, že druhý jedoucí v battlu, Martin Richards (R33), měl co dělat, aby se vyhnul rozmetaným troskám (ne že by jich bylo nějak moc) soupeřova vozu a plášťům, které se po uvolnění z boční bariéry kutálely napříč jízdní drahou. Méně štěstí měly Piotr Wieçek (R34) a Juha Rintanen (E46 Coupé). Po jejich kolizi, způsobené přetočením prvního jmenovaného, zůstaly oba vozy nepojízdné.

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Martin Richards, Nissan Skyline R33, Max Tvardoskiy, Nissan Skyline R34, tsusio

Těsné souboje bez pomačkaných plechů pokračovaly s neustávající intenzitou a bez ohledu na množství přibývajících kolizí. Finále se blížilo čím dál rychleji a já přestával vnímat rozdíly mezi TOP16/ TOP8/ TOP4…

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Vladimir Marchenko, Nissan S14.5 200SX, Alex Golovnya, Nissan S13 200SX

Ani finále však neproběhlo zcela hladce. Proti sobě nastoupili Mateusz Włodarczyk (M3 E92) a Alex Golovnya (S13 200SX). Jednalo se o finále, takže do toho dali oba borci opravdu všechno (tedy zbývající energii, která jim po třech dnech driftování zbyla). Nicméně při hodně blízkém a rychlém battlu došlo ke kontaktu vozů (inicioval jej Alex Golovnya) a následnou kolizi Mateusze Włodarczyka s bariérou. Auta nebyla výrazně poničena (na S13 200SX ukrajinského jezdce zanechalo více stop několik předchozích „kontaktů“), ale polákovo auto nehodou utrpělo šrám na zadní nápravě, neopravitelný v krátkém čase. A protože byl původcem havárie Alex Golovnya, battle kontumačně prohrál a musel se spokojit s druhým místem. První místo tak připadlo Mateuszi Włodarczykovi. Na stupních vítězů je ještě doplnil Martin Richards (R33).

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Mateusz Włodarczyk, BMW M3 E92

Moje shrnutí? Až na problémy s objektivem a trochu zvláštní přístup maďarských pořadatelů bylo tohle zase něco jiného, nového, nečekaného. Je super vidět, že svět driftů má tolik různých tváří. Jestli někdy budete mít cestu na maďarský východ, tak zkontrolujte, co se zrovna děje na RábocsiRingu u Máriapócse. Byla by velká škoda něco podobného prošvihnout. Do Maďarska se letos už sice nechystám – chvíli jsem zvažoval zajet na Eger Belváros, jenž se jel v ulicích města, ale trochu méně nacpaná startovka a mapa tratě ve mně vzbudili pochybnosti… Každopádně za hranice se letos snad ještě podívám!

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Martin Richards, Nissan Skyline R33

Trackwood Drift Festival, Máriapócs, RábocsiRing, EEDC, Eastern European Drift Championship, Drift Allstars, Piotr Wieçek, Nissan Skyline R34

tagy:
Like!