Report: Veteránské Rojení 2013

Je podobnost slov „sosnění“ a „rojení“ čistě náhodná? Zcela určitě (to jsem však zjistil, až když jsem je napsal a uviděl vedle sebe). Vlastně se ani moc nepodobají a úvahy, jak by se mohly podobat více („sosení“?..), jsou vhodné možná na první stupeň základních škol. Tak proč se mi, kruci, honí hlavou?..

Veteránské Rojení 2013, Lobeč, Maserati Biturbo

Co se podobá výrazně více než znění slov, je to, co reprezentují. Ostatně obě tyto akce zastřešují stejní organizátoři, což v praxi značí hromadu youngtimerů a vozů mladšího data výroby, v jednom případě v závodním tempu na sosnovském Autodromu, v případě druhém ve výrazně poklidnější atmosféře srazu na zámku v Lobči, kde je závod pouze doplňkovým programem. A i když nemám srazy moc v lásce, tak jsem se vydal zjistit, o čem že to Rojení je. Hned první zjištění nebylo v přímé spojitosti s Rojením, ale s aktuální povodňovou situací – než jsem dorazil na místo, trvalo to snad pět hodin (namísto plánované hodiny a třičtvrtě) a když už jsem docestoval, byla právě většina aut na orientační jízdě. Shit happens. Pár aut jsem naštěstí potkal cestou, mohl si je vychutnat v krajině a zároveň tušil, že jich v zámeckém areálu moc nebude, ale i tak to zamrzelo. Aspoň jsem omrknul, co bylo na místě – třeba krásná černá 911T 2,4 z počátku sedmdesátých let, Maserati Biturbo, ke kterému, nevím proč, cítím jakési sympatie, několik Jaguárů a hippies koutek v podání pár busíků VW T1/ T2. Ve chvíli, kdy začali přijíždět první navrátilci, jsem se vydal z areálu naproti dalším autům. Musím uznat, že pozorování aut s výrazně více lety (než mám já), jak se proplétají úzkou silničkou v zapadlé středočeské vísce, má své nezaměnitelné kouzlo. A je jedno, jestli je to něco od Porsche, Land Roveru, Tatry, Triumphu, Rolls-Royce nebo Fordu. Zpátky na zámeckém dvoře toho bylo mnohem více k potěše oka. Z dříve početné skupiny anglických vozů, se stala skupina nejpočetnější, jakby také ne, když se jednalo o sraz zaměřený na vozy vyrobené v zemi se zkratkou GB. Přibyla Lancia Gamma Coupe, stejný Citroën SM jako na Sosnění, Maserati 3500GT a řada dalších. Při odchodu jsem si zasteskl, že nemám další den čas – jel se závod do vrchu a před zámeckou branou už čekal na přepravníku Lotus Elan. Pro účastníka super akce, běžný návštěvník si určitě také přijde na své, já jsem odjížděl s příjemným pocitem, který mi však moc dlouho nezůstal. Přebila ho nevyváženost v podobě setrvání na Rojení a době cestování – cesta domů mi trvala dalších pět hodin. Řešení? Musím se obklopit youngtimery. Čas s nimi plyne o poznání lépe.

tagy:
Like!