Rozhovor: Petr Fejfar z Kageki Racing

Na dílnu Kageki Racing u nás narážíte často, ale v drtivé většině případů převládají fotky nad samotným textem. Dnes to trochu vyvážíme, protože v archivu našeho autora Franze leží už něco málo přes rok rozhovor s Petrem Fejfarem, hlavou téhle garáže, o který se s vámi dnes podělí. Pokud jste se o nich chtěli někdy dozvědět víc, tak teď máte jedinečnou příležitost.

V Čechách asi nenajdete profesionálnější dílnu na úpravy japonských automobilů, než jsou Kageki Racing z Chrášťan u Prahy. V jejich garáži se střídají opravdové „bestie“ s nepochopitelnými výkony a to nás samozřejmě zaujalo natolik, že jsme udělali rozhovor s Petrem Fejfarem, který to celé vede.

Co to vlastně znamená Kageki? Japonské slovo prý vyjadřuje něco jako „extrémní“ nebo „víc než dost“. Pokud navštívíte dílnu Petra a jeho spolupracovníků v Chrášťanech, pochopíte proč. Už před dílnou stojí závodní Nissan Skyline, kousek dál Silvia S14 s rámem a karbonovou kapotou. Pod ní je samozřejmě ohromné turbo, stejně jako na motoru z Toyoty Supra, který leží pohozený vedle hromady „ohoblovaných“ pneumatik o nechutném rozměru. Takhle vypadá nejlepší úpravna japonských aut u nás.

Jak ses vlastně dostal k autům?

Já vlastně ani nevím, auta mě dlouhou dobu skoro nic neříkala, v deseti letech jsem ještě nepoznával ani značky jednotlivých aut a nějak mě to nezajímalo. Bavilo mě ale rozebírat a skládat vše, co se dalo. Když mi bylo šest let, rozebral jsem a opět složil starý karburátor z auta. V deseti letech nám bratranec postavil takovou malou motokrosovou motorku a to mě začalo hodně bavit. I proto jsem zřejmě po základní škole pokračoval na dráhu automechanika. Na učilišti jsem pak dělal brigádu u člověka, který opravoval auta, stavěl závodní motory pro okruhové motorky a do různých aut. A v tu dobu mě to chytlo.

Během brigády jsi asi získal první zkušenosti a informace…

Dá se to tak říct. Díky tomu, že jsem se dostal k motorům z okruhových motorek, které v té době měly neskutečné výkony, jsem vlastně začal rovnou s upravenými motory. Předtím jsem nerozebíral a neznal běžné, řekněme „obyčejné“ motory. Během studia jsem se také dozvěděl důležité věci, třeba že všechno musí být udělané s naprostou přesností, že nikde nesmí být žádné nečistoty a že zkrátka na všem velmi záleží. Viděl jsem, jak se vyvíjejí různé lepší komponenty – například tlumiče výfuku, sání atd., třeba podle různých tratí.

Po škole jsi pokračoval a věnoval se automobilům?

Ano, začal jsem pracovat ve značkovém servisu Toyota, kde jsem se také poprvé setkal s jedinečným modelem Supra. To bylo přibližně v roce 2000 a už v té době se mi hodně líbilo, že auto bylo i sériové celkem ostré. A tak jsem začal na těchto vozech dělat zákazníkům běžné servisy, které ostatní nechtěli dělat. Všude pod kapotou je málo místa a není to úplně jednoduchá práce.

Jak tedy pokračovala cesta ke Kageki-Racing?

V roce 2002 jsem se setkal s člověkem, který se čerstvě vrátil z Japonska, kde žil asi devět let. Ten mě v podstatě přemluvil, abychom založili firmu věnující se úpravám automobilů. Už tenkrát měl doslova šílené teoretické znalosti o úpravách japonských aut a rozlehlý archiv obsahující hromady japonských časopisů a nejrůznějších DVD věnujících se tomuto tématu. Prostě znal teorii, věděl, co se dělá, a já dodal své ruce.

V následujících letech objížděl tuningové srazy a trpělivě vysvětloval lidem s japonskými vozy, jak se vlastně úpravy dělají. Nikdo o tom tenkrát moc nevěděl a v podstatě v ČR nebyl nikdo, kdo by se tomuto odvětví věnoval. A navíc uměl plynule japonsky, což byla velká výhoda, protože jazyková bariéra je v tomto ohledu velmi vysoká.

Kageki-Racing se tedy začalo pomalu rozvíjet…

Dlouhou dobu jsme úpravy v rámci Kageki dělali při práci a zákazníků bylo relativně dost. V některých činnostech jsme v podstatě neměli konkurenci. Ne každý si totiž mohl zavolat do Japonska třeba do HKS a tam se doptat na rady. A my tuto výhodu měli, takže jsme získávali a stále získáváme relativně nedostupné informace. Díly od nás kupovaly dokonce i různé týmy věnující se rallye. Doba více přála i úpravám aut, co jezdí běžně po silnici.

Situace se změnila?

Ano, v posledních letech děláme pro běžné vozy spíše opravy a lehké úpravy (třeba motoru, podvozku atd.). A to spíše na nových autech, jako je Nissan GT-R nebo Lexus IS-F a podobně. Majitelé těchto aut preferují spíše lehčí úpravy.

Když se vrátíme k velkým stavbám, co tě napadne jako vrcholné dílo?

Těžko říct, pro mě jsou všechny vozy, které jsme dělali, stejně zajímavé. Každý samozřejmě něčím jiným, ale všechny jsou skvělé. Samozřejmě jsem měl možnost se ve všech svézt a každé auto má něco do sebe. Je jedno, zdali to byla 200koňová Toyota AE86 s motorem 4AGE nebo 600 koňový Nissan GT-R. Každé nabízí úplně jiné zážitky a nedá se říct, že by jedno bylo lepší než druhé. Samozřejmě s přibývajícím časem a zkušenostmi jsme si troufali na stále větší a složitější přestavby. Co se týká složitosti úprav, za vrcholná díla považuji Nissan Skyline R32 GT-R a Toyotu Supra s „velkým“ turbokitem HKS. Obě auta se dělala v podstatě od píky, v motorech zůstalo jen velmi málo původních komponentů. V případě supry se vyráběla i velká část interiéru z důvodu instalace ochranné klece.

To přímo vybízí k otázce, jestli se věnujete také motorsportu.

Ano, máme vlastní tým KR Drift, který se věnuje stále oblíbenějším závodům v driftování. Zatím jsme v tomto odvětví relativně krátkou dobu, takže se musíme ještě hodně učit. Zákazníkům jsme upravili nejdřív Nissan Silvia S13 a S14 a potom také Toyotu AE86. V současné době používáme týmový Nissan Skyline R33, který při závodech řídí kamarád Tomáš Souček. Vůz stále prochází různými úpravami s ohledem na získané zkušenosti, v současné době má výkon 580 koní (a 840 Nm) na brzdě. Konečně už to vypadá, že začínáme být konkurenceschopní, a tak uvidíme, jaké závody letos pojedeme. To je zatím v jednání. V roce 2012 jsme jeli dva závody v Německu a několik v Čechách.

Pro takto silné auto to už ale chce velké okruhy, tady asi Sosnová nestačí…

Přesně tak, skyline už je velké, silné auto, troufnu si říci, že postavené na profesionální úrovni. S takovým autem u nás můžete pořádně jezdit jen v Brně nebo Mostě, ostatní tratě jsou pro něj příliš malé.

Takže se věnujete stále více závodním autům?

Rozhodně. Jak již bylo řečeno, v posledních letech klesá zájem o zásadní úpravy aut na silnici. Doba tomu zkrátka moc nepřeje a jistý boom „tuningu“ už také pomíjí. Daleko víc se věnujeme stavbám a servisu aut pro závodní účely, zejména pro drifty. Něco si občas objednávají i hobby rallye týmy.

Jakou používáte reklamu?

Ze zkušenosti víme, že nejlepší reklamou je doporučení našich stávajících zákazníků. Určitě se také snažíme částečně zviditelnit pomocí našeho drift týmu a pomocí aut našich zákazníků, kteří jezdí závody v driftu a mají od nás nějaké úpravy.

A co ty a auta, čím v současné době jezdíš?

Už nějakou dobu jezdím Lexusem IS200 a tohle auto mi naprosto vyhovuje pro každodenní použití. Ale nebyli bychom to my, kdyby nemělo nějaké úpravy – třeba diferenciál, ramena, silentbloky atd.

Co říkáš na současnou automobilovou produkci?

Předpokládám, že nemáš na mysli auta typu Renault Thalia a podobně… Pokud se ale podíváme na superauta jako GT-R, IS-F a ostřejší verze běžných vozů jako Subaru Impreza STI nebo Mitsubishi Lancer Evo X, tak mám radost z toho, kterým směrem se vývoj ubírá. Je to samozřejmě něco úplně jiného než klasiky minulých let, ale to se dá očekávat. Vývoj prostě nezastavíš.

Franczz 93

Poznámka autora: tento rozhovor vznikl na podzim 2012 a od té doby se samozřejmě kdeco změnilo, zejména se v „úpravně“ udělali další zajímavé stroje. Ale to přece nevadí – i tak myslím, že tento rozhovor pomůže některým z vás pochopit, co předcházelo tomu, co dnes Krouťák fotí na své objektivy vždy, když do firmy zavítá…

Petr Fejfar (34 let)
Petr vystudoval obor automechanika, kde se poprvé setkával se závodními motory. Po vyučení následovala práce pro autorizovaný servis Toyota, kde se začal zajímat o výkonné japonské automobily, zejména model Toyota Supra. V roce 2002 společně s kamarádem založil firmu Kageki-Racing, která se věnuje úpravám sportovních a závodních aut a získává stále více a více pozornosti, částečně i díky účasti Nissanu Skyline R33 v závodech driftů.

tagy: ,
Like!