Feature: Sbírka Waltera Freye: Cosmický svět

Kousek od Mnichova se nachází velmi pěkné soukromé království jednoho pána jménem Walter Frey. Tento rodák z Opavy zde už 50 let shromažďuje staré mazdy všech stavů a specifikací a plánuje vlastní muzeum. Kde se to tu sakra vzalo?

Přijedete do malého městečka, a jakmile zabočíte do nenápadné uličky, objeví se před vámi prostorný dvůr a řada pěkných, starobylých budov. Hned si všimnete Mercedesu W107 (starý SL třetí generace), který hnije zahozený našikmo ve stráni. Walter ho považuje za své umění – obrousil mu lak z kapoty, střechy a víka kufru, jako symbol faktu, že ho tohle auto opravdu nebere. A nechává ho hnít, už čtyři roky. Auto pomalu zarůstá do podloží a nám to přijde jako velmi vtipná socha… Když otevírá dveře první haly, vůbec se nedivíme, že ho mercedes nezajímá – přivítá vás totiž neskutečný rotary svět!

Pokud jste si mysleli, že rotary začíná a končí u RX-7, tak se rychle proberte. Walter tu má přes 40 rotačních aut od autobusu, přes dvě původní Cosma (jedno po renovaci), přes nejrůznější RX-3, 4 a 5 až po velký, přebadgeovaný sedan holden, kterému pod dlouhou kapotou hučí malý, ale živý dvourotor. A pak tu jsou motorky, letadlo, sněžný skútr a další auta s rotačním motorem, včetně policejního žigulika s rotary (německá policie používala několik stovek těchto aut spoustu let – jsou naprosto spolehlivé). Slintáme nad sbírkou všech RX-7 včetně první turbové, nebo nad Eunosem Cosmo. To se musí zažít. Walter vidí, že naše nadšení pro věc nezná mezí a tak se brzy společně smějeme konzervativním evropských veteránistům, kteří rotační skvosty zatím neberou vážně. Walterovi je to úplně fuk, otevírá raději dveře do další haly…

Hned si všímám naprosto luxusních pick-upů – stojí tu hned tři včetně parádní odtahovky (jedná se o třetí generaci pick-upu mazda, značené jako B1600 a B1800). Nás ale nejvíc dostává Walterův náklaďáček – soukromý bílý pick-up na širokých mangelsech, který Walter okamžitě startuje. Do výfuku štěká vytříbený, velmi ostrý zvuk a pod kapotou lze na malém motůrku pozorovat ohromný dvojitý spádový karburátor. Parametry? Walter řve přes motor – „This has about 210 horsepower, you can go 200 km/h on Autobahn with no problem…“

Smějeme se s ním a závidíme – pak se konečně rozhlédnu dál a vidím řady veteránů (celkem je tu asi 200 aut), vše možné, tentokrát i nějaká Alfa, Singer, dokonce i brouk. Walter ukazuje na rozměrnou obráběcí mašinu natřenou zeleně. Jde o obráběč rotačních pístů, který získal z továrny NSU. Právě NSU Ro80 (to divný auto s rotary hodně vepředu) ho dostalo k tomuto jedinečnému typu motorů a on už u nich zůstal.

Zatímco fotíme různá Cosma (to zní skvěle, brzy uvidíte víc!), Walter vypráví – jak kupoval Cosmo v USA, jak shání díly, co dělá – mimochodem, tenhle chlapík je k neutahání, každý rok zrenovuje jedno auto! A dělá to už sakra dlouho…

Výborné na tom všem je, že většina aut jezdí, on i jeho syn využívají rotační skvosty jako daily cars, Walter tahá za vlek s veterány za třírotorovým Eunosem Cosmo (ano, to neskutečné kupé z 90. let), ve všech autech je benzin, baterie, ihned startují. A krásně jezdí, takže jsem neváhal a alespoň na dvoře chvilku řídil Cosmo Sport z roku 1968… A řeknu vám, že je to japonský lotus, auto které si oblečete jako kvádro na míru! Pak zkouším Eunos Cosmo a nevadí mi automat – když se totiž před vámi rozsvítí celá palubní digi hra a slyšíte sebejisté ševelení tří rotačních pístů, neřešíte drobnosti.

Walter s ním normálně jezdí, dneska je to auto za babku. Další plány? Do roka a půl vznikne v Gersthofenu muzeum Mazda a budou tam lepší auta, než má samotná továrna. Po tom, co jsme viděli tomu úplně s klidem věřím… A Walter? Sedá do nové trojky a odjíždí, je v pohodě. Má své království a to ho naplňuje. Má náš respekt…

Text: Fr93
Fotky: Ondřej Kroutil

tagy: , , ,
Like!