TypeXKouki180SXSilvia… cože?!

Další příspěvek v kategorii JDM 101 bude pro řadu z vás zase jen opakování. I tak se do něj ale pustíme, protože k nám pomalu začínají chodit i lidi, pro který je tohle všechno nový. Dneska bude řeč o jednom z nejznámějších JDM autě široko daleko, o Nissanu Silvia S13.

Na začátek ale jedno ujasnění. Silvie nás sice baví, ale nikdy jsme se o ně nezajímali do detailu, na rozdíl třeba od AE86. Pokud se o ně byť jen trochu zajímáte, tak se tady opravdu nedozvíte nic nového. Jde nám hlavně o to dát dohromady přehled o všech jejích verzích pro ty, kdo svět opravdových JDM aut teprve objevují.

Takže kde začít? Nissan vyráběl sportovní kupé Silvia už od roku 1964 a ve větší míře se v Evropě začalo objevovat v roce ’84 s příchodem generace S12. Další nová generace přišla na přelomu let ’88 a ’89 s označením 200SX a pokud jste ještě malý píva jako my, tak jste se s ní nejspíš poprvé setkaly ve starších Need for Speedech pod označením 240SX.

I když to tak na první pohled vůbec nevypadá, tak naše evropské 200SX a americké 240SX jsou jen jednou z variant modelu Silvia, který se prodával pouze v Japonsku. Ta měla klasickou dvoudvéřovou karosérii namísto třídvéřového hatchbacku a pevná světla místo vyklápěcích.

Hatchback mrkačku jste si ale mohli pořídit i v Japonsku, kde se prodávala pod označením 180SX a měla pod kapotou stejný 1.8 čtyřválec s turbem CA18DET jako ta evropská. Proč se evropská verze jmenovala 200SX je záhadou… Stejný motor byl samozřejmě i v Silvii, kde jste si ho mohli pořídit i bez turba a v automatu, pokud jste chtěli své holce koupit něco stylového na nákupy. Takovým slabším modelům se říkalo J’s a Q’s, modelu s turbem se říkalo K’s.

Hlavní zlom přišel v roce ’91, kdy japonské Silvie i 180SX dostaly pod kapotu nový dvoulitrový čtyřválec SR20DET. Protože ale motor neměl evropskou atestaci, zůstal v našich 200SX původní CA18. Auta kromě toho dostala i samosvor a větší brzdy. Tou dobou se obě Silvie dočkaly i lehčího faceliftu se zahlazeným předním nárazníkem u mrkačky (na obrázku nahoře), jehož předchůdci se říká „pig nose“, neboli prasečí rypák.

Kupé Silvia nahradila nová generace S14 v roce ’94, ale 180SX bylo natolik populární, že se ho Nissan rozhodl nabízet dál až do roku 1998. To ale platilo pouze v Japonsku, evropské a americké 200SX a 240SX nahradila plynule nová S14. Evropská verze měla pod kapotou konečně SR20, zatímco americká měla opět větší KA24DE bez turba.

To, po čem všichni majitelé mrkaček prahnou, přišlo v roce ’96 s posledním faceliftem 180SX. Nissan do té doby nabízel tři modelové varianty Type I, Type II a Type III, které v roce ’95 přejmenoval na Type R a Type X a při faceliftu o rok později přidal ještě Type S. Auto sice kromě nových kulatých zadních světel vypadalo stále stejně, ale nejlépe vybavený model Type X jste si nyní mohli pořídit i s příplatkovým bodykitem. Takže už chápete, o čem je tohle naše triko? :-)

Ještě jste se v tom neztratili? Tak jedem dál. S takhle velkou variací se samozřejmě dají dělat divy a netrvalo dlouho, než to všechno lidi začali míchat dohromady. Asi nejznámější omeletou je Sileighty, tedy kombinace třídvéřového hatchbacku 180SX s předkem s pevnými světly ze Silvie. Ta se zrodila poté, co chlapci a děvčata závodící po nocích v kopcích začali najíždět do svodidel (a někdy taky do sebe navzájem) a nechtělo se jim dávat peníze za opravy komplikovaných vyklápěcích světel. Nissan nikdy takovou kombinaci nevyráběl, ale na světě je prý asi 500 kusů takto postavených aut z dílny Kids Heart, kteří na auto dávali vlastní znak Sileighty a motor přifoukli o zhruba 30 koní.

Hádáte správně, existuje i opačná kombinace – dvoudvéřová karoserie a 180SX předek. Té se říká Onevia a na rozdíl od Sileighty se jich pár vyrobilo i v továrnách Nissanu. Byly sice určené pouze pro americký trh, ale pár kousků je k vidění i u nás.

A jako bonus na závěr tady máme něco pro ty, kteří nutně potřebují JDM kabrio a MX-5 jim nestačí. Na americký trh se totiž dostala i verze bez střechy, kterou občas někdo přivezl i do Evropy stejně jako ostatní varianty 240SX. Přifouklý RB25 pod kapotou by tomu docela slušelo, co myslíte?

To je asi vše, co nás napadlo. O Silviích se toho samozřejmě dá napsat mnohem víc, ale na to se podíváme zase příště. Pokud jsme na nějakou základní informaci zapomněli, nebojte se nám vynadat v komentářích! Na konec připomínáme, že jednu moc pěknou S13 nedávno fotil Ondra Kroutil.

tagy: , , , , , , ,
Like!