JDM 101: Kdo jsou to ZOKU?

V moderní sociologii obecně platí, že čím víc je nějaká společnost tradiční a striktní, tím extrémnější subkultura v ní vzniká. My si to umíme představit jen těžko, protože si tady lidi můžou dělat co chtěj, všichni na sebe vzájemně kašlou a naše subkultura byla zajímavá naposledy v době, kdy po ulicích běhaly máničky a z Hradu se na nás usmíval soudruh Husák. V Japonsku ale tohle pravidlo platí už pěknou řadu let a velká část lidí se zajímá o auta právě proto, aby unikla ze svýho striktního denního života.

Přiznávám, začátek zní na naše poměry trochu moc vědecky, ale mějte strpení. Právě striktní společnost je to, co nutí mladé rebelující Japonce hledat cesty jak se ze světa plného odpovědnosti, podřízenosti a politické korektnosti dostat co nejdál pryč a automobilová kultura to řadě z nich umožňuje. Zkusíme si je tady rozebrat a podívat se na jejich různá specifika.

Jedno mají chlapci létající smykem po okreskách s děvčaty oblékajícími se jako jejich oblíbené hrdinky z kreslených seriálů společné, japonština má totiž pro všechny takové rebely označení zoku, v překladu „klan“. Ať už vybočujete z řady jakkoliv, vždy budete mít označení něcozoku.

Ve světě aut a motorek se tohle spolejní poprvé objevilo v 50. letech, kdy se začaly objevovat první motorkřáské gangy nazývané kaminarizoku. A víte, jak se jim říká zjednodušeně? Správně, jsou to bosozoku. O těch jsme zde už psali, paměť si můžete osvěžit tady. Bosozoku byly a dodnes stále jsou pro ty nejvíce rebelující mládežníky dar z nebes, protože si přisvojují násilí, dělání bordelu a obecně sraní na všechno pěkné, co život nabízí. Teda kromě chlastu, fetování a souložení. Většině to ale moc dlouho nevydrží, rychle dostanou rozum a nastoupí na pozici junior account manažerů v nadnárodních korporacích.

To je asi ta nejextrémnější subkultura, na kterou ve spojitosti s autama můžete v Japonsku narazit. Většina ostatních proudů na tom není s ohrožováním svého okolí o moc líp, ale aspoň se s nima dá na parkovišti normálně pokecat. Jednou takovou subkulturou jsou roulette zoku, kteří tráví všechen volný čas závoděním dokola po okružních dálnicích. Hádáte správně, nejvíc jich najdete v okolí Osaky a na dálnici kolem Tokya. O těch jsme se už také v minulosti rozepsali ve článcích o Kanjo závodech a klubu Mid Night. V Osace se běžně používá označení kanjozoku. Dnes už na ně kvůli policejním zátahům moc nenarazíte, i když pár srdcařů jezdících 300 km/h kolem Tokya se ještě pořád najde.

Kým jsme se ale ještě do hloubky nezabývali a kdo je přitom nejrozšířenější skupinou záměrně ohrožující nevinné motoristy jsou dorizoku, zkrátka a jednoduše drifteři. Nejde ale o ty spořádané pány a dámy, kteří se kloužou zásadně v bezpečí závodních okruhů, ale o lidi jezdící bokem v ulicích, průmyslových zónách a horských okreskách. Největším lákadlem je tady v první řadě adrenalin a až poté potřeba někoho ohrožovat. Většina těch, které touhle cestou chytne smrad benzínu a spálených gum natrvalo se do několika let na kopce vykašlou a přesunou právě na okruhy, kde se z nich stávají zmínění spořádaní závodníci. Je to takový přirozený koloběh, kterým si prošla většina japonských drifterů včetně těch nejlepších, co dnes vyhrávají tituly v D1GP. Oproti ostatním proudům je driftování v kopcích stále populární a nejspíš ještě nějakou chvíli bude, i když se proti tomu policie snaží čím dál víc bojovat. Víc v téhle dobové reportáži o „smykujících vandalech“.

V neposlední řadě tady máme ještě zeroyonzoku. Zero-yon je složenina anglické nuly a japonské čtyřky a tyhle zoku se pravidelně potkávali v odlehlých průmyslových oblastech a vzájemně se trumfovali na čtvrtmílové rovince. Její největší sláva byla stejně jako u všech pouličních závodů v Japonsku v 90. letech a na přelomu tisíciletí, kdy byly Silvie a GT-R zaparkované u každého třetího domu. Dnes na pouliční sprintery téměř vůbec nenarazíte. Video Option měl jednu dobu i seriál, kde Hayashi-san z Garage Saurus obrážel se svým téměř tisíckoňovým GT-R celé Japonsko a se zeroyon fanatiky závodil kde to jen šlo… Dokud své GT-R neposlal na vodě do příkopu.

tagy: , , , , , , , , , , ,
Like!